Samarbejde og kommunikation

Timetallet for faget er 24 lektioner

Formål
Kommunikation og samarbejde i læreruddannelsen har til hensigt at skabe rammer og muligheder for at de studerende i begyndelsen af deres læreruddannelse bliver opmærksomme på den medmenneskelige dimension og forpligtelse i forhold til at indgå i kommunikative og samarbejdsmæssige processer i læreruddannelsen.


Mål
At de studerende:

  • tilegner sig viden om, forståelse for og holdning til kommunikation og samarbejde
  • udvikler viden om konflikters opståen og hvordan de kan håndteres
  • udvikler deres evne til at være tilstede i samtalen og begrunde meninger og holdninger
  • udvikler bevidsthed om dialogen som middel til forandring i samarbejdsprocesser og i konfliktsituationer
  • afprøver, vurderer og reflekterer over forskellige metoder til konflikthåndtering i praksis gennem arbejde med forskellige konfliktforståelser
  • opnår større bevidsthed om eget sprog og arbejder med egne læreprocesser i forhold til kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering
  • får mulighed for refleksion over egne reaktioner i konfliktsituationer og for personlig feedback

 

Indhold

  • Forskellige teoretiske perspektiver og forståelser af kommunikation, samarbejde og konfliktforståelser
  • Kommunikation: konflikters sprog – verbalt og nonverbalt. Aktiv lytning, værdsættende dialog etc..
  • Konfliktforståelse, konfliktanalyse, konflikthåndtering og konflikters dynamik
  • Metoder til samarbejde, der understøtter konstruktiv konflikthåndtering
  • Gruppeprocesser, gruppearbejdets muligheder og udforinger, samarbejdets afhængighed.