















LÆRERUDDANNELSE
Samarbejde og kommunikation
Timetallet for faget er 24 lektioner
Formål
Kommunikation og samarbejde i læreruddannelsen har til hensigt at skabe rammer og muligheder for at de studerende i begyndelsen af deres læreruddannelse bliver opmærksomme på den medmenneskelige dimension og forpligtelse i forhold til at indgå i kommunikative og samarbejdsmæssige processer i læreruddannelsen.
Mål
At de studerende:
- tilegner sig viden om, forståelse for og holdning til kommunikation og samarbejde
- udvikler viden om konflikters opståen og hvordan de kan håndteres
- udvikler deres evne til at være tilstede i samtalen og begrunde meninger og holdninger
- udvikler bevidsthed om dialogen som middel til forandring i samarbejdsprocesser og i konfliktsituationer
- afprøver, vurderer og reflekterer over forskellige metoder til konflikthåndtering i praksis gennem arbejde med forskellige konfliktforståelser
- opnår større bevidsthed om eget sprog og arbejder med egne læreprocesser i forhold til kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering
- får mulighed for refleksion over egne reaktioner i konfliktsituationer og for personlig feedback
Indhold
- Forskellige teoretiske perspektiver og forståelser af kommunikation, samarbejde og konfliktforståelser
- Kommunikation: konflikters sprog – verbalt og nonverbalt. Aktiv lytning, værdsættende dialog etc..
- Konfliktforståelse, konfliktanalyse, konflikthåndtering og konflikters dynamik
- Metoder til samarbejde, der understøtter konstruktiv konflikthåndtering
- Gruppeprocesser, gruppearbejdets muligheder og udforinger, samarbejdets afhængighed.