

LÆRERUDDANNELSE
Billedkunst
Fagets timetal er: 320
Faget er et primært praktisk fag. Gennem undersøgelse, teknik, metode, refleksion og udtryk, skabes 2-dimentionelle og 3-dimensionelle arbejder.
Formål:
Formålet med formning-billedkunst i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole er:
At de studerende tilegner sig og udvikler:
a) Fagfaglighed:
- teknikker og metoder
- viden, fagterminologi mv
- formidling
- samarbejdskompetence
- det strukturelle arbejde
- kendskab til teorier om de æstetiske læreprocessers særlige læringsmåde
- at der i undervisningen skabes grundlag for en oplevelses- og sansebaseret erfaringsdannelse
b) Fagdidaktik:
- viden om forholdene i skolerne
- tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningsforløb
- træning i indbyrdes undervisning samt feedback
- praktikforberedelse og evaluering
DERFOR ER BILLEDKUNST
- et billedpædagogisk fag, der i ethvert forløb rummer refleksioner omkring pædagogiske og didaktiske forhold.
- et fag, der rummer læring gennemproduktion, refleksion og dialog
- et udtryksfag, der via forskellige indfaldsvinkler giver mulighed for at udtrykke sig om tanker og følelser, som verbalsproget vanskeligt kan beskrive
- et sprogfag, hvor billedet fortæller. Billedkunst indeholder sprogelementer, der er med til at afdække billedsprogets koder og åbner derved for forståelsen for egen og andres situation.
- et oplevelses- og personlighedsdannende fag, hvor der arbejdes med fantasien og det irrationelle. Man lærer at sanse, se, føle og tænke på en mere hel og nuanceret måde. Det sanse- og oplevelsesbaserede i undervisningsforløbene er vigtige elementer i læringssammenhænge
- et kulturhistorisk fag, som hænger uløseligt sammen med kunsthistorien
- et redskabs- og håndværksfag, der rummer viden om og giver praktisk kendskab til forskellige teknikker og materialer samt brug af IT.
Målet er, at den studerende:
- bliver i stand til pædagogisk og didaktisk at planlægge og gennemføre en undervisning, der målrettes til den givne elevgruppe samt tidsmæssige og økonomiske rammer
- tilegner sig en grundlæggende viden om både det kunstneriske / kulturhistoriske udtryk aktuelt og gennem tiderne
- tilegner sig viden om børns kreative udtryk på forskellige aldre og i forskellige materialer
- får kendskab til børns billedsproglige udvikling og generel barndomspsykologi
- tilegner sig viden om børn og unges billedkultur
- tilegner sig en grundlæggende håndværksmæssig kunnen og teknisk viden, der sætter ham / hende i stand til at arbejde både kunstnerisk og tematisk inden for at bredt udsnit af mulige områder
- træner præsentation, formidling og dokumentation
- kan argumentere for fagets nødvendighed og værdi både som selvstændigt fag og i sammenhæng med andre fag i skolen og for fremtiden
- gennemgår en kreativ udvikling med fokus på innovation og entreprenørskab.
- bevarer lysten til fortsat videreuddannelse, fornyet indsigt og udvikling.
Billedkunstfagets indholdsområder:
2D:
- Tegning
- Maleri
- Grafik
- Mixed media
- Foto
- Digital billedbehandling samt kendskab til forskellige, aktuelle IT-programmer
- Grundlæggende materialeoverblik, materialelære
- Kendskab til forskellige udtryksformer, genrer, stilarter og kunstnere historisk og nutidigt
3D:
- Skulpturteori, skulpturanalyse og skulptursamtale
- Grundlæggende formgivningsteori
- Overblik over og kendskab til forskellige tilgange til det skulpturelle arbejde
- Overblik over og kendskab til de forskellige materialer og deres egenskaber, både klassiske, moderne og egne eksperimenter
- Installation og ekstallation
- Landart
- Rum, arkitektur og “skolens fysiske rammer”
TEORI:
- Børns billedsproglige udvikling
- Billedpædagogik, billedpædagogiske retninger og billedpædagogikkens historie
- Æstetiske læreprocesser
- Farvelære og kompositionslære
- Materialelære
- Værkstedslære
- Teori om billedsamtale og – analyse
- Teori om 3-dimentional formning
- Museumspædagogik
- Kunsthistoriens væsentligste epoker, stilretninger og kunstnere
- Evalueringsteori, feedback teori
- Artikler fra bl.a. Billedpædagogisk tidsskrift
- Kendskab til digitale platforme om kunst og billedpædagogik
- Kendskab til informationssøgning på fagområdet
DET STRUKTURELLE:
- Budgettering og indkøb
- At holde et billedværksted
- Planlægning af undervisningsforløb
DIDAKTIK:
- Tilrettelæggelse af undervisningsforløb og årsplaner
- Praktikforberedelse og -opsamling
- Besøg af klasser på Den frie Lærerskole, besøg på skoler
- Deltagelse i den årlige udstilling på Ollerup Friskole: “Børns Billeder”, herunder planlægning og gennemførelse af workshop
KOMMUNIKATION:
- Øve fremlæggelse, verbalt og nonverbalt
- Øve konstruktiv kommunikation og konfliktløsning
- Grundlæggende om kommunikationen i skolen: lærer-elev, lærer-lærer, lærer-forældre
UDSTILLINGSBESØG:
- Grundlæggende museumspædagogik
- Planlægning af besøg og opfølgning på besøget/evaluering; hvordan bruger man besøg som afsæt til arbejdet med elever
- Overblik over hvilket museer/udstillingssteder, der har skoletjenester og en vurdering af disses kvalitet
ANDET:
- Afsluttende Billedkunstspeciale: en individuel, faglig fordybelse på 5. årgang, som afsluttes med et gennemtænkt undervisningsforløb, som fremlægges for eksterne, faglige responsgivere.
- Afsluttende skriftligt essay på 5. årgang: “Min Billedkunstlæreridentitet”
- Evaluering efter hvert endt forløb og efter hvert semester, hvor der evalueres på de i starten opsatte mål.
- Løbende skriftlige opgaver
- Bæredygtighed i faget
- Træning i metoder til selvstændig videns- og erfaringstilegnelse