Skoler i en global verden
– lærerens interkulturelle kompetencer
Bliv opgraderet på alle fronter i forhold til skolens internationale dimension og lærernes arbejde med at skabe rum for elevernes tilegnelse af interkulturelle kompetencer.
Målgruppe:
Lærere/ledere på folkeskoler, frie grundskoler, efterskoler, ungdomsuddannelser og højskoler
Mål og indhold så deltagerne:
· Kan bidrage til elevernes tilegnelse og mestring af interkulturelle kompetencer og mellemfolkelig forståelse
· Kan begrunde, organisere og kvalificere undervisning, i såvel rejser som genbesøg, med fokus på elevernes globale dannelse.
· Kan lede eleverne i nødvendig refleksion i mødet med det fremmede, som også er mødet med sig selv, både i udlandet og i Danmark
· Kan alene, og i samarbejde med kolleger, virke som inspirator og vejleder i skolens organisering af – og tilgang til det internationale, herunder have kendskab til konkrete uddannelsesprogrammer, herunder ansøgningsproces til Erasmus+ og NordPlus.
· Har viden om teoretiske tilgange til interkulturel kompetence og global dannelse.
· Kan formidle et bredt kultursyn.
· Kan observere, identificere, analysere, sammenligne og reflektere over kulturelle udtryk og indtryk
· Kan formidle og vidensdele erfaringer med hvordan interkulturelle læreprocesser igangsættes, vedligeholdes og udvikles i en skoleorganisation.
Hvor & hvornår
Kursuscenter Borgen, Den frie Lærerskole i Ollerup:
Internat: onsdag den 21/9 kl.12.30 – fredag den 23/9 kl.12.30
Opsamling: onsdag den 7/12 kl.10.00 – 15.30
Undervisere:
Iben Jensen, Professor (mso) Institut for læring og filosofi, Aalborg Universitet, KBH. Forfatter til bøgerne: Grundbog i Kulturforståelse og Global Dannelse – praksis og potentialer på danske efterskoler.
Britt Stochholm, Master i Fremmedsprogspædagogik, seminarielærer på Den frie Lærerskole
Jakob Clausager Jensen, international konsulent i Efterskoleforeningen og Dansk Friskoleforening
Pris: Kommer snart
Du kan søge Statens Kompetencefond om støtte til kurset: https://kompetenceudvikling.dk/fonden/