Økonomi og SU

Skolepenge. Som studerende på Den frie Lærerskole betaler du skolepenge for at gå på skolen. Du kan læse mere om skolepengene nedenfor og hvad de går til.

Statens Uddannelsesstøtte (SU) er økonomisk støtte til dig, der studerer. Læreruddannelsen på Den frie Lærerskole er SU-berettiget som andre videregående uddannelser, og alle optagne studerende på Den frie Lærerskole kan søge om SU, lån m.v. Læreruddannelsen på Den frie Lærerskole har en normeret studietid på 47 måneder. Lærerskolens administration opretter studerende i SU-systemet i forbindelse med studiestart.

Du kan læse mere om SU samt søge om eller ændre din SU i selvbetjeningssystemet ”minSU” på www.su.dk

For yderligere oplysninger vedrørende SU kontakt: kontor@laererskolen.dk

Skolepenge

Som studerende på Den frie Lærerskole betaler du skolepenge for at gå på skolen. Det skyldes to ting:

For det første har vi en uddannelsesmodel, der gør, at studerende på Lærerskolen har mange flere undervisningstimer end på de øvrige læreruddannelser. Vi er overbevist om, at det er helt afgørende for at lave den bedst mulige læreruddannelse. Desuden får Den frie Lærerskole ikke helt det samme beløb i tilskud som de andre uddannelser. Derfor går en del af skolepengene til undervisningen.

For det andet deltager alle på Lærerskolen i en obligatorisk kostordning, hvor vi bl.a. spiser frokost sammen hver dag. På den måde går en del af skolepengene til kost. Læs mere om måltider.

Udgifterne udgør pr. skoleår (2023):
  • Undervisningsafgift: kr. 15.550,-
  • Kost: kr. 10.030,-

Beløbet opkræves årligt i 10 rater af kr. 2.558,-

Vi ved godt, at det dermed koster noget at tage en uddannelse hos os, mens det er gratis at tage andre videregående uddannelser. Til gengæld er det muligt at bo i skolens kollegier til en pris, der ligger væsentligt under prisen på studieboliger i andre byer. Se mere om skolens kollegier.

Måske også relevant