Hvorfor Den frie Lærerskole?

Går du rundt med en drøm om at blive lærer med blik for det enkelte menneske, høj faglighed og dannelse? Er du vild med at synge, tale, grine, spise og feste sammen med andre? Ønsker du at være lærer i en sammenhæng præget af fællesskab og det at høre til, som opstår, når man f.eks. er på efterskole eller højskole? Så er Den frie Lærerskole måske noget for dig.

Du skal vælge Den frie Lærerskole, hvis du ønsker at tage en læreruddannelse, der ned til mindste detalje er tilrettelagt med henblik på at uddanne lærere til de frie skoler: friskoler, efterskoler og højskoler. I fagene, tilrettelæggelsen af undervisning, indretningen af skolesamfundet, og ikke mindst i fællesskabet, sigter vi mod at klæde de studerende på til de mangfoldige opgaver, der findes i disse skoleformer.

Undervisning på læreruddannelsen for de frie skoler
Det vigtigste ved uddannelsen er al undervisningstiden på skolen samt den store mængde praktik. Vi har hænderne i lærerfaget hele tiden.
Studerende

I fagene på læreruddannelsen – både linjefag og obligatoriske fag – har vi på Den frie Læreruddannelse mange undervisningstimer. Vi tror nemlig på, at det er i det fælles møde i undervisningen, at grundlaget for det gode lærerliv skabes. Det betyder også, at vi forventer et stort engagement fra de studerende i forhold til deltagelsen i uddannelsens aktiviteter. Det giver mulighed for, at der i fællesskabet er tid til at udforske fagligheden, øve sig på undervisningen og dyrke samtalen. Undervisningen foregår desuden på mindre hold med plads til dialog, kreativitet, variation, og med undervisere der er nærværende, dedikerede og tilgængelige – også udenfor undervisningen.

Lærer
i de frie Lærerskoler