Dansk

Brænder du for at nørde sprog, litteratur og kommunikation, og vil du være med til at give børn og unge mennesker perspektiver på sig selv og verden? Har du lyst til at dykke ned i bøger, film, billeder og lyd, og har du mod på at lege med udtrykket - og lære andre at lære og samtidig lære en masse selv?

Dansk er faget for dig, som vil have fingrene i en aktiv og varieret undervisning, hvor vi læser, lytter, taler og skriver, arbejder med digitale medier, klipper og klistrer og tager danskfaget med uden for klasselokalet.

Som dansklærer er man med, når børnene knækker læsekoden, når unge langsomt finder sig selv, og når voksne i erkendende glimt udvider deres horisont. Danskfaget er et stort og mangesidet fag, der konstant vokser og udvikler sig i forskellige retninger. Som lærerstuderende med dansk som linjefag vil du hele tiden bevæge dig på to niveauer i undervisningen: Du vil lære nyt og vokse på dit eget danskfaglige niveau, og du vil udvikle dig på et fagdidaktisk niveau med din egen kommende danskundervisning som omdrejningspunkt.

Vær med til at opdage nye sider af danskfagets forunderlige verden. Find dig selv som netop den dansklærer, du skal være. Og dyk ned i ord, sætninger, lyd og billeder sammen med andre.

Lone Billeskov Jansen
Underviser i Dansk
lbj@laererskolen.dk
Uddannet folkeskolelærer, cand.pæd. i dansk didaktik. Forfatter til flere artikler om og materialer til danskfaget. Tidligere efterskolelærer og lektor i dansk på UCC.
Malu Samuelsen
Underviser i Dansk og Sproget
mas@laererskolen.dk
Uddannet lærer og cand. pæd. i dansk didaktik. Tidligere folkeskolelærer.