

LÆRERUDDANNELSE
Engelsk
Fagets timetal er: 320
Målsætning:
Målet er, at den studerende:
- tilegner sig kommunikativ kompetence, interkulturel sensibilitet og sikker brug af fagets didaktik.
- tilegner sig sikkerhed i at forstå talt og skrevet engelsk samt i at udtrykke sig mundtligt og skriftligt.
- kan se sig selv som et levende og aktivt menneske i en international sammenhæng.
- tilegner sig viden og bevidsthed om sprog og sprogbrug samt færdighed i at analysere og beskrive sprog.
- tilegner sig viden om kultur og samfundsforhold i de engelske sprogområder samt færdighed i at forstå og vurdere tekster og andre medieprodukter på baggrund af den historiske og kulturelle udvikling.
Indhold:
- Kommunikative færdigheder
- Mundtlig og skriftlig sprogfærdighed – at lytte, (ud)tale, læse og skrive, herunder kommunikationsstrategier.
- Analyse og vurdering af tekster og andre udtryksformer, herunder billeder og lyd.
- Refleksioner over egen sprogtilegnelse med henblik på lærerens rolle som sproglig vejleder.
- Brug af hjælpemidler i form af elektroniske medier, informations- og kommunikationsteknologi, ord- og håndbøger.
- Kendskab til engelsk samt sprogets opbygning / grammatik
- Kriterier for udvælgelse af grammatisk stof og sammenligning af forskellige grammatiske fremstillinger.
- Beskrivelse, analyse og vurdering af elevsprog.
- Kulturforståelse
- Kendskab til og indsigt i væsentlige sider af litteratur, historie, kultur og samfundsforhold i de respektive lande.
- Kontakt med mennesker fra engelsksprogede lande, dels gennem besøg udefra, dels gennem studierejser til de respektive lande.
Fagdidaktik:
Indlærings- og undervisningsmetoder, f.eks. situeret læring, classroom management samt andre pædagogiske udfordringer, f.eks. tværfaglige forløb og projektarbejde.
- Skolefagets begrundelse, indhold og historiske udvikling.
- Teorier om børn og unges fremmedsproglige udvikling.
- Fagdidaktik med henblik på at planlægge og gennemføre undervisning, der relateres til den givne skoleforms idebaggrund og pædagogik samt givne elevgruppes alder og sammensætning.
- Fremmedsprogspædagogiske strømninger i fagets historie og i den aktuelle pædagogiske debat.