Friluftsliv

Der er helt stille ved shelteren, da du kryber ud af soveposen. Resten af gruppen sover stadig, mens du forsigtigt tænder bålet, og varmer vand til dagens første kop kaffe. Om lidt er alle oppe for at gøre sig klar til at fortsætte kajakturen, men lige nu nyder du bare roen og stilheden.

Friluftsliv er et mangfoldigt og foranderligt fag, som favner et væld af praksisformer. Det spænder fra det rolige og stemningsmættede, hvor indlevelse og nærvær er i fokus, over det aktivitetsprægede hvor mestring er kodeordet, til der hvor høj puls og præstation er målet.

Fokus for linjefaget er dansk friluftsliv. Det vil sige, at vi tager udgangspunkt i den nordiske friluftstradition, og det friluftsliv der primært dyrkes i Danmark, med de muligheder som natur og landskab giver. Det er for eksempel kano og kajak, lejrliv, shelterture, bushcraft, kort og kompas, naturkendskab og meget mere.

På linjefaget Friluftsliv forsøger vi at dække denne bredde, og sætter det ind i en didaktisk og teoretisk ramme. Målet er, at du med faget kan varetage fx linjefagsundervisning på en efterskole, samt inddrage friluftsliv som en del af din praksis i andre fag.

Undervisningen er i høj praktisk, og en del afvikles som ture med overnatning. Sideløbende med linjefaget er der rig mulighed for at dygtiggøre sig yderligere ved at tage instruktøruddannelser i fx kano, havkajak og klatring.

Vagn Adler Sørensen
Underviser i Håndværk og design samt Friluftsliv
vas@laererskolen.dk
Uddannet lærer fra Den frie Lærerskole og Pædagogisk Diplomuddannelse. Har tidligere arbejdet på både efterskoler og højskoler.
Eventyret venter den, som forstår at gribe det
Knud Rasmussen