

LÆRERUDDANNELSE
Fysik/kemi
Fagets timetal er: 210
Målsætning:
Målet er, at den studerende:
- aktivt konstruerer en forståelse for fagets væsen, dets pædagogiske muligheder og didaktiske grundlag.
- opnår faglige og didaktiske forudsætninger for at undervise i fysik/kemi på klassetrinnene 7.-10. klasse.
- erhverver sig praktiske færdigheder til at gennemføre en undervisning med eleveksperimenter og bruger IT til måling, simulering og videnssøgning.
Indhold:
Undervisningens indhold vælges ud fra fem centrale færdigheds- og kundskabsområder på en sådan måde, at der vælges emner, tematiske eller begrebscentrerede, fra alle områder.
De fem hovedområder er:
- Fagets arbejds- og betragtningsmåder
- Stoffer og fænomener omkring os
- Liv og miljø
- Det naturvidenskabelige verdensbillede
- Teknologi og samfund
Det faglige indhold i undervisningen kan være nogle af følgende emner:
- Grundstoffer og kemiske forbindelser med et historisk tilbageblik
- Fysikkens historie
- Stråling omkring os
- Solen, månen og stjernehimlen
- Vejr og klima
- Stoffer og materialer i husholdningen
- Vort energiforbrug samt elinstallationer i hjemmet
- Elektronisk kommunikation og informationsteknologiens fysik
Undervisningen i fysik/kemi rummer en indføring i:
- Fagets historie – skolefagets og videnskabens udvikling.
- Hvorledes man finder og sætter sig ind i fysiske og kemiske emner.
- Grundlæggende laboratorieteknik, der inkluderer risikomomenter, sikkerhedsforanstaltninger og miljøhensyn.
- Fagets begrundelse og indhold.
- Teorier om børns læring, specielt om hverdagsbegreber over for videnskabelige begreber.
- Eksperimentets begrundelse og rolle i undervisningen.
- Emne- og stofvalg set i forhold til børns evne til abstrakt tænkning.
- Hvorledes en undervisning kan planlægges.