Fysik/kemi

Fagets timetal er: 210

Målsætning:

Målet er, at den studerende:

  • aktivt konstruerer en forståelse for fagets væsen, dets pædagogiske muligheder og didaktiske grundlag.
  • opnår faglige og didaktiske forudsætninger for at undervise i fysik/kemi på klassetrinnene 7.-10. klasse.
  • erhverver sig praktiske færdigheder til at gennemføre en undervisning med eleveksperimenter og bruger IT til måling, simulering og videnssøgning.


Indhold:

Undervisningens indhold vælges ud fra fem centrale færdigheds- og kundskabsområder på en sådan måde, at der vælges emner, tematiske eller begrebscentrerede, fra alle områder.

De fem hovedområder er:

  • Fagets arbejds- og betragtningsmåder
  • Stoffer og fænomener omkring os
  • Liv og miljø
  • Det naturvidenskabelige verdensbillede
  • Teknologi og samfund



Det faglige indhold i undervisningen kan være nogle af følgende emner:

  • Grundstoffer og kemiske forbindelser med et historisk tilbageblik
  • Fysikkens historie
  • Stråling omkring os
  • Solen, månen og stjernehimlen
  • Vejr og klima
  • Stoffer og materialer i husholdningen
  • Vort energiforbrug samt elinstallationer i hjemmet
  • Elektronisk kommunikation og informationsteknologiens fysik



Undervisningen i fysik/kemi rummer en indføring i:

  • Fagets historie – skolefagets og videnskabens udvikling.
  • Hvorledes man finder og sætter sig ind i fysiske og kemiske emner.
  • Grundlæggende laboratorieteknik, der inkluderer risikomomenter, sikkerhedsforanstaltninger og miljøhensyn.
  • Fagets begrundelse og indhold.
  • Teorier om børns læring, specielt om hverdagsbegreber over for videnskabelige begreber.
  • Eksperimentets begrundelse og rolle i undervisningen.
  • Emne- og stofvalg set i forhold til børns evne til abstrakt tænkning.
  • Hvorledes en undervisning kan planlægges.