

Idræt
Fagets timetal er: 320
Formål:
Formålet er at uddanne dygtige og alsidige idrætslærere som er i stand til at undervise i idrætsfaget i grundskolen.
I idrætsfaget uddannes lærere, der er i stand til at tage udgangspunkt i eleverne, skabe glæde ved fysisk aktivitet, dens muligheder og rolle i hverdagen.
Målsætning:
- Målet er, at den studerende gennem undervisningen:
- opnår færdigheder og tilegner sig kundskaber inden for almene og specifikke idrætsfaglige områder.
- tilegner sig viden om kroppen som genstand for læring og erkendelse.
- opnår indsigt i hvilken idrætsdidaktik som knytter sig til forskellige idrætsfaglige områder.
- tilegner sig en idrætspædagogisk viden.
- gennem refleksion og samtale forholder sig til lærerrollen i idrætsfaget.
Indhold:
- Musik og bevægelse
- Redskabsgymnastik
- Ekspressiv idræt
- Boldspil: herunder boldlege, småboldspil, spiludvikling, teambold, slagboldspil
- Atletik
- Opvarmning
- Skadesforebyggelse eller skadesbehandling.
- Udeaktiviteter: orienteringsløb, mountainbike, biken’n run
- Folkeskolens afgangsprøve i idræt.
- Børns leg
- Børns sociale og motoriske udvikling
- Fysiologisk og humanistisk idrætsteori
- Idræt og inklusion af børn med særlige behov
- Fagdidaktik med henblik på at planlægge og afvikle undervisning.
- Idrætsundervisningen i samfundsrelaterede perspektiver.
- Diskuterer idrætsfaglige synspunkter.
Det forventes, at de studerende er helbredsmæssigt i stand til at deltage på et højt fysisk aktivitetsniveau.
Særlige bemærkninger:
Skiekskursioner arrangeres særskilt fra linjefagsuddannelsen og tilbydes bredt i skolesamfundet. Der er ofte tilknyttet faglige kurser til skiekskursionen.
Svømmelæreruddannelse tilbydes som supplement til læreruddannelsen med 90 timer, og alle studerende kan på frivillig basis erhverve sig svømmelærerprøven.
Der er i fritiden rig mulighed for at starte eller deltage i idrætsaktiviteter, hvor man kan forbedre sine færdigheder.