

Matematik
Fagets timetal er: 320
Formålet med matematikundervisningen er at gøre de studerende til gode matematiklærere i de frie skoler.
Undervisningen i matematik skal derfor, ud over at give de studerende undervis-ningskompetence, tillige medvirke til, at de studerende bliver kompetente til og får lyst til at deltage i diskussionen om og i udviklingen af de naturvidenskabelige vidensområders særlige placering i den grundtvig-koldske skoletradition.
Matematikundervisningens indhold må således vægte, at de studerende opnår en stor viden og sikkerhed i undervisningsfagets faglige og didaktiske indhold, at de bliver bevidste om matematikkens anvendelighed og status som videnskab, kunst, håndværk, sprog og redskab til problemløsning – samt at de erfarer, at ræsonnement, fantasi og oplevelser er vigtige elementer i matematisk virksomhed.
Målet:
Målet for matematikundervisningen er, at de studerende opnår størst mulig besiddelse af nedenstående lærerkompetencer, idet der arbejdes på, at følgende tre dimensioner udfyldes mest muligt:
- Dækningsgrad, som dels fortæller i hvor høj grad den studerende kender de aspekter, der karakteriserer kompetencen, dels fortæller hvor mange af disse aspekter den studerende kan aktivere i forskellige foreliggende situationer, og med hvor høj grad af selvstændighed.
- Aktionsradius – fortæller om det spektrum af sammenhænge og situationer den studerende kan aktivere kompetencen i.
- Teknisk niveau – fortæller om, hvor begrebsligt og teknisk avancerede sagsforhold og værktøjer, den studerende kan aktivere den pågældende kompetence overfor.
Matematikdidaktiske og pædagogiske kompetencer:
- Læseplanskompetence: at kunne vurdere og udforme læseplaner.
- Undervisningskompetence: at kunne udtænke, tilrettelægge og gennemføre undervisning.
- Læringsafdækningskompetence: at kunne afdække og fortolke elevernes læring.
- Evalueringskompetence: at kunne afdække, vurdere og karakterisere elevernes faglige udbytte og kompetencer.
- Samarbejdskompetence: at kunne samarbejde med kolleger og andre om undervisningen og dens rammer.
- Professionel udviklingskompetence: at kunne udvikle sin kompetence som matematiklærer.
Matematiske kompetencer:
At spørge og svare i, med, om matematik:
- Tankegangskompetence: at være klar over, hvilke slags spørgsmål og hvilken type af svar, der kan forventes.
- Problembehandlingskompetence: at kunne opstille og løse problemer.
- Modelleringskompetence: at kunne analysere grundlaget for og egenskaberne ved foreliggende modeller samt at kunne udføre aktiv modelbygning i en given sammenhæng (uden for matematikken selv).
- Ræsonnementskompetence: at kunne følge og bedømme matematiske ræsonnementer samt at forstå, hvad et bevis er.
At omgås sprog og redskaber i matematik:
- Repræsentationskompetence: at forstå og at kunne betjene sig af forskellige repræsentationer.
- Symbol- og formalismekompetence: at kunne afkode, oversætte og behandle symbolholdige udsagn.
- Kommunikationskompetence: at kunne forstå og fortolke udsagn og tekster samt at kunne udtrykke sig om matematik.
- Hjælpemiddelkompetence: at kende muligheder og begrænsninger ved og at kunne betjene sig af hjælpemidler.
Målet er derudover, at de studerende opnår overblik og dømmekraft over for matematikkens forbindelse til forhold og tilskikkelser i natur, samfund og kultur gennem at opnå viden om:
- Matematikkens faktiske anvendelse i andre fag- og praksisområder: hvem anvender matematik til hvad?
- Matematikkens historiske udvikling, såvel internt som i samfundsmæssig belysning: matematikkens udvikling i tid og rum og i kultur og samfund.
- Matematikkens karakter som fagområde: matematiks karakteristika i forhold til andre fagområder.