

- Pædagogisk Diplomuddannelse (PD)
- PD: FRIE SKOLERS GRUNDLAG OG PÆDAGOGISKE UDVIKLING
- PD: Anvendt scenekunst
- PD: Obligatoriske moduler
- PD: Ansøgningsskemaer
- Basiskursus, vejledning i efterskolen og frie fagskoler
- Skolen i en global verden
- Gøremålsdidaktisk kursus for lærere i Frie Fagskoler
- Spotkurser-drama-23
- Friluftslivskurser
PD: FRIE SKOLERS GRUNDLAG OG PÆDAGOGISKE UDVIKLING
Denne pædagogiske diplomuddannelse er udviklet i samarbejde mellem Den frie Lærerskole og UC-Lillebælt. I processen har Dansk Friskoleforening, Frie Skolers Lærerforening, Efterskoleforeningen, Folkehøjskolernes Forening samt undervisere været inddraget i beskrivelsen af formål og kompetencemålene.
I nedenstående kan du læse om formålet med hele PD-uddannelsen, samt de kompetencer, viden og færdigheder uddannelsen sigter på.
Formål
Formålet er at lærere, pædagoger, ledere og øvrige studerende opnår viden og indsigt i de frie skolers ide- og virkningshistorie og tilegner sig færdigheder og kompetencer til at aktualisere, formidle og omsætte menneske- og skolesyn, værdier og pædagogisk praksis for de frie skoler.
Mål for læringsudbytte
Kompetencemål
Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at:
- Kvalificere og udvikle frie skolers pædagogiske praksis på baggrund af beskrivelse, analyse og vurdering af teori og praksisrefleksion
- Kunne skabe koblinger til frie skolers værdigrundlag samt omsætning i hverdagspraksis gennem indsigt i begreberne livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse
- Alene og i samarbejde med kolleger kvalificere og udvikle fagdidaktik og dannelsesmål samt omsætte dette i konkret undervisning
- Deltage i og være medansvarlig for skolens udvikling og være repræsentant og eksponent for skoleformen gennem internt og eksternt samarbejde
For at opnå disse kompetencer skal den studerende
Viden
- Have viden om de filosofiske ideer og pædagogiske grundtanker bag de frie skolers opståen og udvikling
- Have indsigt i spændingsfeltet mellem skolepolitiske og pædagogiske reformer i den offentlige skole og udmøntningen af de frie skolers pædagogiske grundideer
- Have viden om det moderne samfunds vilkår for børn, unge og voksnes livsfaser og identitetsudvikling
Færdigheder
- Kunne tilrettelægge didaktisk velovervejede undervisnings- og studieforløb med baggrund i skolens værdigrundlag, formål og mål
- Kunne vurdere pædagogiske strømninger i lyset af den frie skoles idegrundlag og traditioner og herigennem bidrage til at videreudvikle den frie skoles pædagogiske ideer og praksis
- Kunne formidle ny viden, teori og praksis samt bidrage til den offentlige debat om udvikling af de frie skoler.
I den pædagogiske diplomuddannelse i ”Frie Skolers Grundlag og Pædagogiske Udvikling” er der fire valgfrie moduler, hvor læringsmålene og praktiske oplysninger er beskrevet. Fra de enkelte moduler kan der foretages elektronisk tilmelding.
Modul 1: Frihedssyn og pædagogisk praksis
Modul 2: Fortællekultur, fortælling og det narrative
Modul 3: De frie skoler i en global verden
Modul 4: Vejledning i friskoler, efterskoler og højskoler
Læs læringsmålene og praktiske oplysninger under de enkelte moduler i oversigten.